jasieniec.bip.gmina.pl
Biuletyn Informacji Publicznej
 Urzędu Gminy Jasieniec www.jasieniec.pl
Przedszkole w Jasieńcu > statuthttps://jpprzedszkole.edupage.org/text1/? strona główna 
statuthttps://jpprzedszkole.edupage.org/text1/?
Statut Przedszkola "Bajkowy Świat" 

ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1

1. Przedszkole w Jasieńcu jest placówką publiczną działającą jako jednostka budżetowa.
2. Siedziba przedszkola znajduje się przy ulicy Szkolnej 7.
3. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Jasieniec.
4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty, Delegatura w Radomiu przy ulicy Żeromskiego 53.
5. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu:

Przedszkole „Bajkowy Świat”
05-604 Jasieniec
ul. Szkolna 7

§ 2

Przedszkole działa w oparciu o postanowienia:

1. art. 60 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.),
2. art. 20 ust. 2 i 25 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.),
3. załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.),
4. Konwencja Praw Dziecka.

§ 3

1. Przedszkole funkcjonuje cały rok.
2. Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora. 3. Przedszkole pracuje w godzinach od 7.00 do 17.00 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
4. Czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin dziennie, w tym 5 godzin przeznaczonych jest na realizację podstawy programowej przy czym:
- co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
-co najmniej 1/5 czasu ( w przypadku młodszych dzieci -1/4 czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, porządkowe i ogrodnicze itd.),
-najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
-pozostały czas- 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).


§ 4
1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
• • Gminę Jasieniec
• Rodziców w formie opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad podstawę programową
2. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są
zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.

§ 5

1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, która określona jest przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej ustala się w godz. od 8.00.do 13.00).
2. Wysokość opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Gminy w Jasieńcu i wynosi ona 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę zajęć pobytu dziecka w przedszkolu.
3. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor placówki w porozumieniu z organem prowadzącym.
4. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z dołu- po zakończonym miesiącu w dniach ustalonych na początku każdego roku.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rodzice mogą ubiegać się o zwolnienie z opłat kosztów utrzymania. Uprawnieni do tego są rodzice w przypadku bardzo trudnej sytuacji materialnej lub losowej.
Rodzice, o których mowa składają do dyrektora podanie z uzasadnieniem i stosownymi dokumentami. Dyrektor po zapoznaniu się z sytuacją dziecka, podejmuje decyzję i powiadamia (w razie potrzeby w porozumieniu z radą pedagogiczną) o niej zainteresowanych rodziców w terminie 14 dni od złożenia podania. Decyzja dyrektora jest ostateczna.
6. Pracownicy przedszkola mogą korzystać z wyżywienia za odpłatnością według obowiązującej stawki.
7. Szczegółową organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalany przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy (m.in. odpowiednia liczba dzieci w oddziale) oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
8. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.
9. Obowiązkowo naukę religii prowadzi się dla grupy nie mniejszej niż 7 wychowanków grupy.
10. Warunki i sposób wykonywania przez przedszkole zadań, o których mowa w § 5 ust. 9 określają odrębne przepisy.
11. Dzieci, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych (gimnastyka ogólnorozwojowa, zajęcia muzyczne, język obcy, itp.).
12. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz zależą od wyboru rodziców.
13. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć muzycznych, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3-4- letnich i około 30 minut dla dzieci 5-letnich.
14. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki w porozumieniu z Radą Rodziców.
15. Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.


ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 6
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Celem przedszkola jest:
a) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
b) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
c) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
d) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
e) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
f) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
g) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
h) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
i) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
j) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
2. Wynikające z powyższych celów zadania, przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
a) Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
b) Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
c) Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
d) Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
e) Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
f) Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
g) Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
h) Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
i) Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
j) Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
k) Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
l) Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
m) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
n) Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
o) Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
3. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.

§ 7

.
1. Praca wychowawczo- dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
2. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w rocznym planie pracy przedszkola oraz w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych, zestawie programów zatwierdzonych do użytku przedszkolnego.
3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
4. Czas trwania zajęć dydaktyczno- wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 do 30 minut.

§ 8
1. W czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem opiekę nad dziećmi sprawują nauczycielki, pamiętając o przestrzeganiu w szczególności przepisów BHP, ppoż., ruchu drogowego.
2. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub inną osobę upoważnioną przez nich, która zapewnia pełne bezpieczeństwo.
3. Przy odbiorze dziecka z przedszkola nauczyciel winien przestrzegać zasady, aby rodzeństwo, które odbiera dziecko miało ukończone najmniej 10 lat, a inne osoby odbierające były upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów).
4. Osobom nietrzeźwym nie będą wydawane dzieci ze względu na zapewnienie im bezpieczeństwa.
5. Podczas schodzenia i rozchodzenia się dzieci zagwarantowana jest dodatkowa opieka woźnej oddziałowej lub pomocy wychowawczej w szatni.
6. W sytuacji organizowanych wycieczek autokarowych dla dzieci za zgodą rodziców (opiekunów) zostaje sporządzona lista uczestników, karta wycieczki zawierająca program wycieczki, imię, nazwisko kierownika, opiekunów, czas trwania i miejsce wycieczki.
7. Kartę wycieczki zatwierdza dyrektor po uprzednim powiadomieniu organu prowadzącego.
8. Podczas organizowania przez przedszkole uroczystości i imprez z udziałem rodziców, nauczyciele odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci do momentu zakończenia części oficjalnej uroczystości. Następnie opiekę nad dziećmi przejmują rodzice, prawni opiekunowie lub inne osoby dorosłe pod opieką których znajdowało się dziecko.

§ 9

1. W ramach posiadania możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno- pedagogicznej poprzez:
a) diagnozowanie środowiska wychowanków,
b) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokajania,
c) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
d) organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
e) wspieranie dziecka uzdolnionego,
f) podejmowanie działań profilaktyczno- wychowawczych wynikających z programu wychowawczo-dydaktycznego przedszkola i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
g) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców,
h) wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
i) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
j) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
k) umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
2. W przedszkolu może być organizowanie wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem oraz jego rodziną do ukończenia 8 roku życia.
3. Warunki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka określają odrębne przepisy.
3a. Opinia wczesnego wspomagania w oparciu o opinię poradni PP i wniosek rodzica.
4. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane we współpracy z:
a) rodzicami,
b) nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
c) poradniami psychologiczno- pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
d) innymi przedszkolami,
e) podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
5. Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej jest dobrowolne i bezpłatne.
6. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
a) rodziców,
b) nauczyciela, w szczególności wychowawcy i nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne,
c) pedagoga,
d) psychologa,
e) poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
7. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
a) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
b) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców,
c) zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców.
8. Objęcie dziecka zajęciami korekcyjno- kompensacyjnymi,
specjalistycznymi, psychoedukacyjnymi w ramach terapii wymaga zgody rodziców.
9. Szczegółową organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenia dokumentacji w tym zakresie określają odrębne przepisy.

§ 10
1. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej, określającej ich poziom rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia oraz decyzję komisji kwalifikacyjnej.
2. Dzieci przyjmowane są do przedszkola w oparciu o decyzję komisji
kwalifikacyjnej powołanej przez dyrektora placówki.
3. Komisja pracuje zgodnie z regulaminem kwalifikowania dzieci.

§ 11
1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednej nauczycielce lub dwóm nauczycielkom, w zależności od czasu pracy oddziału lub przyjętych dodatkowych zadań (integracja oddziału).
2. W celu osiągnięcia lepszych efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola, powierza się opiece dany oddział jednemu wychowawcy.
3. W grupie dzieci 3-4-letnich zatrudnia się pomoc nauczyciela.

 

ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 12
1. Organami przedszkola są:
• Dyrektor przedszkola
• Rada Pedagogiczna
• Rada Przedszkola
• Rada Rodziców
2. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej
działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami i niniejszym
statutem.
3. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie
realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

§ 13
1. Dyrektora wyłania się w drodze konkursu:
a) placówką kieruje nauczyciel, któremu powierzono stanowisko dyrektora na okres 5 lat szkolnych,
b) dyrektora powołuje organ prowadzący.
2. Dyrektor przedszkola w szczególności:
a) kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny, a w szczególności:

• opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan,
• planuje, organizuje i przeprowadza badania pracy przedszkola w wybranych zakresach działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, planuje i przeprowadza hospitacje, opracowuje tematykę szkoleń nauczycieli uwzględniając wnioski ze sprawowanego nadzoru,
• inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnieniu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
• przed zakończeniem każdego roku szkolnego przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców informację o realizacji planu nadzoru,
• opracowuje program rozwoju placówki wykorzystując wyniki przeprowadzonych badań, wnioski z prowadzonego nadzoru pedagogicznego,
• gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,
• sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
• przygotowuje arkusz organizacji pracy przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu po zaopiniowaniu go przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
• przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały oraz uchwały rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji,
• jako przewodniczący rady pedagogicznej przygotowuje i prowadzi posiedzenia,
• przedstawia radzie pedagogicznej przynajmniej dwa razy w roku szkolnym wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego,
• wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa; o wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny; ww. organy uchylają uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa; rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne,
• realizuje zadania związane z procedurą awansu zawodowego nauczycieli,
• może współdziałać ze szkołami wyższymi oraz z zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
• dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
• planuje i odpowiada za realizacje planu finansowego przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami,
• współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
• koordynuje współpracę organów przedszkola, zapewnia im swobodne działanie zgodnie z planem,
• dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
• podejmuje decyzję o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola,
• powiadamia dyrektora szkoły w obwodzie, w którym mieszka dziecko 5-letnie o spełnianiu przez nie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
• stwarza warunki do działania w placówce wolontariuszy, stowarzyszeń, organizacji, harcerskich lub innych, których celem statutowym jest działalność wychowawcza i opiekuńcza przedszkola,
• dopuszcza do użytku przedszkolnego programy wychowania przedszkolnego,
• zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, BHP i ppoż.,
• prowadzi dokumentację kancelaryjno-archiwalną i finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami,
• wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę,
• informuje w terminie do 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
• zapoznaje pracowników ze zmianami w prawie oświatowym i innymi ustawami, organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną
3. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola,
c) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
4. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor przedszkola współdziała z radą pedagogiczną, radą rodziców a w szczególności:
• zapewnia przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola,
• w przypadku wyrażania sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola.
5. Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.

§ 14
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. Przedszkole na terenie gminy Jasieniec tworzy własną radę pedagogiczną, w skład której wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza, opiekuńcza i dydaktyczna przedszkola.
3. Zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są co najmniej 5 razy w roku.
4. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) przygotowanie projektu statutu przedszkola i jego zmian,
b) opracowywanie i zatwierdzanie rocznych planów pracy przedszkola, programu wychowawczego, programu profilaktyki,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców,
d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola.
e) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola,
f) ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
g) uchwalanie regulaminów przedszkola o charakterze wewnętrznym
h) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
6. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
b) projekt planu finansowego przedszkola,
c) przyjęcie lub skreślenie dziecka z listy przedszkolaków w trakcie roku szkolnego,
d) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
e) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
f) wydaje opinię o pracy dyrektora w celu dokonania oceny pracy zawodowej,
g) Powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił,
h) Propozycję kandydata na stanowisko zastępcy dyrektora lub innych stanowisk kierowniczych w przedszkolu,
i) Powierzenie funkcji dyrektora na następną kadencję przez organ prowadzący,
j) Odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego,
k) Wybór przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy,
l) zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych,
ł) Wydaje opinię o pracy dyrektora w celu dokonania oceny pracy zawodowej
7. Do kompetencji wnioskodawczych R. P. należy:
a) występowanie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu.
b) wyznaczenie swych przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora
8. Terminy i tematyka posiedzeń rady pedagogicznej zawarte w rocznym planie pracy wychowawczo dydaktycznej przedszkola podawane są do wiadomości nie później niż 7 dni przed posiedzeniem.
9. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po pierwszym semestrze i po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę potrzeb bieżących.
10. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego
nadzór pedagogiczny, z inicjatywy rady pedagogicznej, przewodniczącego rady rodziców, organu prowadzącego placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
11. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej i zawiadamia wszystkich jej członków o terminie, zgodnie z regulaminem rady.
12. Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne, wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
13. Posiedzenia rady pedagogicznej protokołowane są w „księdze protokołów” przez wyznaczonego nauczyciela .
14. W celu podjęcia uchwały przeprowadza się głosowanie; głosowanie jest jawne – w szczególnych przypadkach rada pedagogiczna może podjąć decyzję o przeprowadzeniu tajnego głosowania.
15. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
16. Z posiedzenia rady pedagogicznej sporządza się listy obecności, które znajdują się w księdze protokołów.
17. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu.
18.W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w punkcie 16, organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
18. W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna na wniosek nauczyciela lub rady rodziców może dokonać zmian w zestawie programów wychowania przedszkolnego lub szkolnym zestawie podręczników, z tym, że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w ciągu roku szkolnego.
19. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

§ 15
W Przedszkolu może działać Rada Przedszkola.
Zasady jej powołania oraz zakres działania zostaną określone z chwilą jej powstania.

 

 


ROZDZIAŁ IV
SPOŁECZNE ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 16

1. W przedszkolu działa rada rodziców, która jest społecznym organem przedszkola.
2. Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola i określa w szczególności:
• wewnętrzną strukturę i tryb pracy RR,
• szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do RR oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
3. W skład rady rodziców wchodzą (po jednym przedstawicielu z rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału). Wybory przeprowadzane są na pierwszym zebraniu.
4. Rada rodziców może występować do dyrektora, innych organów placówki, w tym organu prowadzącego szkołę lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
5. Zadaniem rady rodziców jest:
• zapewnienie rodzicom rzeczywistego wpływu na działalność przedszkola,
• pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji zadań i celów przedszkola.
6. Zakres działania rady rodziców:
• uchwalanie regulaminu rady rodziców,
• w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwalanie programu wychowawczego,
• uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki,
• opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora,
• opiniowanie planów pracy przedszkola, projektów innowacyjnych i eksperymentów pedagogicznych oraz istotnych dla przedszkola spraw,
• opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania placówki
• delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora,
• opiniowanie podjęcia działalności w szkole stowarzyszeń lub innych organizacji
• wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela
• opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
• wybór przedstawiciela rodziców wchodzącego w skład rady przedszkola, a gdy nie powołano rady przedstawiciela rady rodziców do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy
• nadanie imienia szkole lub placówce
• jeżeli w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcie roku szkolnego rada rodziców nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowania, program ten ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny; program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
7. Rada Rodziców w szczególności wyraża opinię na temat funkcjonowania przedszkola.
8. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł.
9. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin uchwalony i realizowany przez radę rodziców.

§ 17
1. W przedszkolu mogą działać z wyjątkiem partii i organizacji politycznych stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola.
2. Podjęcie działalności w Przedszkolu przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 1 wymaga uzyskania zgody dyrektora Przedszkola wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii RR.


ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§ 18
1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział, w którym zgrupowane są dzieci według zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
3. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, określającego ich poziom rozwoju i stan zdrowia.
4. Rekrutację dzieci do przedszkola przeprowadza się do dnia 30 kwietnia każdego roku zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. W uzasadnionych przypadkach mogą być przyjęcia dzieci do przedszkola w ciągu roku kalendarzowego w ramach wolnych miejsc.
6. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja danego roku kalendarzowego.
7. Arkusz podlega zatwierdzeniu przez organ prowadzący
8. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
a) liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
b) liczbę pracowników,
c) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący,
d) informacje o awansie zawodowym nauczycieli,
e) czas realizacji podstawy programowej w danym roku szkolnym.
9. Szczegółowy rozkład dnia w przedszkolu, w tym, ramy czasowe realizacji podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych określa dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
10. Nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala na podstawie ramowego rozkładu dnia, szczegółowy ruchomy rozkład dnia danego oddziału z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
11. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu nie może przekroczyć 125.
12. Liczba oddziałów zbliżonych wiekowo w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulegać zmianie.
13. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
• salę zajęć dla poszczególnych oddziałów,
• pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
• kuchnię,
• szatnię dla dzieci.
14. Dzieci mają możliwości codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami i dostosowanymi do wieku dzieci.
15. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
16. Przedszkole w miarę możliwości zapewnia odpowiednie wyposażenie i oprzyrządowanie dla wychowawców.
17. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.

§ 19
1 Przedszkole prowadzi rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
2. Terminy, zasady i sposób rekrutacji dzieci do przedszkola określają co roku wytyczne organu prowadzącego.
3. Wnioski o przyjęcie do przedszkola należy złożyć na określonym druku bezpośrednio w przedszkolu pierwszego wyboru. Szczegółowe zasady i harmonogram rekrutacji określa organ prowadzący.
4. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
6. Dziecko w wieku 5 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego.
7. Dzieci przyjmuje się do publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
8. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w przedszkolu.
9. Rodzice dzieci przyjętych do danego przedszkola corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego.
10. Do publicznego przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na terenie Gminy Jasieniec.
11. Komisja rekrutacyjna powoływana jest przez dyrektora przedszkola. Dyrektor wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
12. Komisja sporządza protokół z postępowania rekrutacyjnego.
13. Od 1 września 2015 r. dziecko w wieku 4 lat ma prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.
14. Od 1 września 2017 r. dzieci w wieku 3 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.
15. Zapewnienie warunków do realizacji ww. prawa jest zadaniem własnym gminy.

§ 20
1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez rodziców (prawnych opiekunów), bądź inne osoby upoważnione przez rodziców.
2. Pisemne upoważnienie powinno zawierać nr i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców.
3. Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości.
4. Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
5. Przedszkole może odmówić wydania dziecka osobie będącej w stanie nietrzeźwym, bez względu na to, czy jest to rodzic, czy osoba upoważniona do odbioru dziecka.
6. Dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola od godz. 07.00.
7. Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków, wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzenie dziecka do przedszkola było wcześniej zgłoszone osobiście lub telefonicznie.
8. Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 17.00.


§ 21

1. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
a) zalegania z odpłatnością za przedszkole powyżej 2 okresów płatniczych, a w przypadku dziecka 6-letniego podjęciu decyzji o przeniesieniu wychowanka do innego oddziału realizującego podstawę programową wychowania przedszkolnego,
b) nieobecności dziecka trwającej miesiąc i nie zgłoszenia tego faktu do przedszkola,
c) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,
d) jeżeli dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci (udokumentowane),
2. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacji opisanej w ust. 1 dyrektor zobowiązany jest podjąć następujące działania:
a) zawiadomić rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy z Przedszkolem w zakresie korelacji zachowań dziecka,
b) zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednią pomoc,
c) zawiadomić organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny o zaistniałym problemie oraz zamiarze skreślenia dziecka z listy przedszkolaków,
d) zawiadomić rodziców o podjętej decyzji na piśmie.
3. W przypadku nie przyjęcia dziecka do przedszkola lub skreślenia z listy przedszkolaków przysługuje rodzicom prawo odwołania do organu prowadzącego w terminie do 7 dni od otrzymania zawiadomienia.


ROZDZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

§ 22
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 5 lat, w szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola mogą zostać przyjęte dzieci 2,5- letnie.
2. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym w którym kończy 8 lat. Orzeczenie o odroczeniu wydaje obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowi szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej.
3. Przedszkole prowadzi obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne dzieci 5-letnich.
4. Dziecku w przedszkolu przysługują prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) szacunku dla wszystkich jego potrzeb,
c) poszanowania własności,
d) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
e) opieki i ochrony,
f) akceptacji jego osoby.
5. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma obowiązek:
a) przestrzegania ustalonych norm współżycia w grupie,
b) sprzątania po zabawie,
c) poszanowania wspólnej własności,
d) poszanowania pracy innych osób /dzieci i dorosłych/,
e) przestrzegania zakazów dotyczących bezpieczeństwa,
f) wywiązywania się z przydzielonych zadań.

 


ROZDZIAŁ VII
RODZICE

§ 23
1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu,
b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
c) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców, podjętych w ramach ich kompetencji,
d) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, nie wskazującym na spożycie alkoholu (upoważnienie powinno mieć formę pisemną złożoną u wychowawcy oddziału),
e) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
f) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadomienie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka),
g) dbałość o to, aby dzieci przyprowadzane były do przedszkola zdrowe, czyste i estetycznie wyglądające,
h) współdziałanie z nauczycielami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenie drogi indywidualnego rozwoju i uczestniczenia w organizowanych przez wychowawców zebraniach,
i) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego zobowiązani są do Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego zobowiązani są do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola oraz zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
3. Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
4. Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%.

§ 24

1. Rodzice i nauczyciele na bieżąco współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Nauczyciel rzetelnie i na bieżąco informuje rodziców na temat postępów dziecka, organizuje zebrania z rodzicami, zajęcia otwarte dla rodziców.
3. Rodzice mają prawo do:
a) poznania zakresu zadań wynikających z planu planu rocznego i planów miesięcznych,
b) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
c) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
d) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa- radę rodziców,
f) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać.
4. Rodzice za szczególne zaangażowanie w wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny dyrektora i rady rodziców.

§ 25

1. W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze dyrektor organizuje spotkania z rodzicami w przedszkolu trzy razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
2. W celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych organizuje się na terenie przedszkola zebrania szkoleniowe dla rodziców, na które mogą być zapraszani przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznej lub inni prelegenci.

§ 26
Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
a) zabrania ogólne jeden raz w roku,
b) zebrania grupowe w miarę potrzeb,
c) zajęcia otwarte (minimum dwa razy w roku),
d) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem, logopedą, psychologiem,
e) kąciki informacyjne dla rodziców,
f) uroczystości przedszkolne według harmonogramu
g) tablice- stałe informacje i komunikaty,
h) tablice- bieżące informacje i komunikaty,
i) tablica- wystawa prac plastycznych dzieci,

 

ROZDZIAŁ VIII
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 27
1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
2. Nauczyciel obowiązany jest:
• rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami placówki: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
• wspierać każde dziecko w jego rozwoju,
• dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,
• kształcić i wychowywać dzieci u umiłowaniu ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
• dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
3. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
4. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
a) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
b) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
c) prowadzenie obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
d) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej
e) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
f) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.,
g) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
h) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
i) dbałość o warsztat pracy i gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
j) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
k) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego, realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego wychowania i rozwoju,
l) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
m) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
n) aktywny udział w procesie ewaluacji wewnętrznej przedszkola,
o) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i rekreacyjno-sportowym,
p) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki,
q) nauczyciele prowadzący zajęcia dodatkowe dla dzieci przedszkolnych ponoszą pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci podczas trwania tych zajęć,
5. Przed nawiązaniem stosunku pracy, nauczyciel jest obowiązany przedstawić dyrektorowi placówki informację z Krajowego Rejestru Karnego, celem potwierdzenia spełnienia warunku o niekaralności.
6. Nauczyciele mianowani i dyplomowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub pełnionych przez nauczycieli obowiązków.
7. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierzane są nauczycielom kary porządkowe, zgodnie z Kodeksem pracy.
8. Karami dyscyplinarnymi dla nauczyciela są:
1) nagana z ostrzeżeniem,
2) zwolnienie z pracy,
3) zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego nauczyciela do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania,
4) wydalenie z zawodu nauczycielskiego.
9. Odpis prawomocnego orzeczenia wraz z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych nauczyciela.
10. Kary dyscyplinarne określone w art. 76 ust. 1 pkt. 1-3 ustawy KN podlegają zatarciu, a odpis orzeczenia o ukaraniu dołączony do akt osobowych nauczyciela podlega zniszczeniu po upływie 3 lat od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ukaraniu, a w przypadku kary określonej w art. 76 ust. 1 pkt. 3a po upływie 6 lat od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ukaraniu.
11. Jeżeli w okresie przed zatarciem kary dyscyplinarnej nauczyciel zostanie ponownie ukarany dyscyplinarnie, terminy, o których mowa w ust. 1, liczy się od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ponownym ukaraniu.
12. Obowiązek wykonania postanowień ust. 1 spoczywa na dyrektorze placówki i organie prowadzącym przedszkole.
13. Zawieszenie w pełnieniu obowiązków nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy, chyba, że przeciwko nauczycielowi lub dyrektorowi toczy się postępowanie karne lub postępowanie dyscyplinarne, w związku z którym nastąpiło zawieszenie.

§ 28
1. W przedszkolu zatrudnieni są dodatkowo nauczyciele ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, a w szczególności udzielania pomocy nauczycielom w zakresie doboru treści programowych i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi oraz prowadzenia i organizowania różnego rodzaju form pomocy psychologicznej oraz zajęć rewalidacji indywidualnej w miarę potrzeb i środków finansowych.
2. Nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1 w szczególności:
• rozpoznają potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie,
• współorganizują zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą w formach integracyjnych przede wszystkim,
• wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia dydaktyczne wybierają i opracowują programy wychowania przedszkolnego,
• dostosowują realizacje programów wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie,
• w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne opracowuje dla każdego dziecka indywidualne programy edukacyjne, określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych i zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z dzieckiem,
• uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli,
• prowadzenie zajęć rewalidacyjnych,
• udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia dydaktyczne w doborze metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie,
• prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dzieci i ich rodzin,
3. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 ze względu na potrzeby edukacyjne dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie uczestniczenie nauczycieli i specjalistów ustala dyrektor przedszkola.


§ 29
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
c) włączanie ich w działalność przedszkola.

§ 30
Nauczyciel ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony:
a) dyrektora,
b) rady pedagogicznej,
c) wyspecjalizowanych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.


§ 31

1. Psycholog w przedszkolu lub z poradni psychologiczno- pedagogicznej otacza opieką dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci 5-letnich i z trudnościami.
2. Do zadań psychologa w szczególności należy:
a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron dziecka,
b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec dzieci, rodziców i nauczycieli,
c) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
d) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dziecka,
e) wspieranie wychowawców grup w działaniach, wynikających z programu wychowawczego przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach,
f) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Do zadań logopedy należy w szczególności przeprowadzanie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dziecka:
a) diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników organizowanie pomocy logopedycznej,
b) prowadzenie indywidualnej terapii logopedycznej dziecka,
c) podejmowanie działań profilaktycznych i zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpracy z najbliższym środowiskiem dziecka,
d) wspieranie działań nauczycieli, wynikających z programu dydaktyczno- wychowawczego oraz programu rozwoju przedszkola.

§ 32

1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
2. Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.
3. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
4. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

 

ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 33
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.


§ 34
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:

• udostępnianie zainteresowanym statutu przez dyrektora przedszkola.
• umieszczanie na stronie internetowej Przedszkola


§ 35
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające
w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.


§ 36
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 37
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 38
Traci moc statut obowiązujący dotychczas z dnia 29.08.2014r. Statut niniejszy został ujednolicony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Przedszkola w dniu 28.08.2015r. i wchodzi w życie z dniem uchwały z dnia 28.08.2015r.

 

Opublikowane przez: Danuta Kidacka | Data wprowadzenia: 2016-02-26 09:51:38 | Data modyfikacji: 2016-08-22 12:31:31.

Zobacz:
 Informacja o jednostce .  Struktura organizacyjna .  Danuta Kidacka .  Pracownicy .  Akty Prawne .  Organizacja roku szkolnego  .  Rada Pedagogiczna  .  Rada Rodziców .  Budżet .  Sprawozdania majątkowe .  Sprawozdania z działalności .  Oferty pracy .  Rejestry .  Kontakt  . 
Data wprowadzenia: 2016-02-26 09:51:38
Data modyfikacji: 2016-08-22 12:31:31
Opublikowane przez: Danuta Kidacka
  Biuletyn Informacji Publicznej - jasieniec.bip.gmina.pl